„Oratorium Warszawskie” to nie tylko wielkie dzieło muzyczno –
słowne. To także potężna modlitwa nas samych, naszych przodków, całych
pokoleń... Utwór składa się z trzech wyraźnie zarysowanych części, spiętych w
jedną całość powracającym motywem przewodnim Matko Zbawiciela.
Część pierwsza opowiada historię
zamysłu sprowadzenia tronu Maryi z Częstochowy do Warszawy, aby tu w naszym
kościele blask Maryi łagodził trudy okupacji carskiej, utrzymywał polskość w
rozdartej przez zaborców Ojczyźnie. Jest to alegoria zwiastowania Maryi, przechodząca w radosny tryumf sprowadzenia
wizerunku Matki do Warszawy a potem zawierzenie Jej wszystkich codziennych
spraw i w finale wręcz taneczne Chwalcie
Pana wszystkie narody.
Część druga nasycona jest
tragizmem, rozpaczą, zwątpieniem. To obraz mrocznej historii naszej stolicy i
Polski – od nawałnicy bolszewickiej w 1920 roku, poprzez okupacje 1939 roku, zagładę
getta warszawskiego, Powstanie Warszawskie, stan wojenny. Ta przejmująca
opowieść to Modlitwa warszawska , w
której losy Ojczyzny zawierzane były zawsze Matce. W tej części usłyszymy
również pełne zwątpienia i rozpaczy wołanie Matko
moja, czy już zapomniałaś o swoich dzieciach? i ciepłą matczyną odpowiedź Znalazłam Cię pośród zgliszczy Twojego
świata. Ja Matka Twa, kocham Cię.
Część trzecia, to dziękczynienie
za Maryi wstawiennictwo u Pana. Dziękczynienie za darowanie nam trzech Wielkich
Polaków: Prymasa Tysiąclecia, Jana Pawła II i księdza Jerzego. W tej
części wyśpiewamy całą naszą ufność i
radość, że Matka Zbawiciela przez 100 lat trwa z nami w naszej świątyni, w
stolicy.
Oratorium
Warszawskie zostało skomponowane przez
kompozytora Piotra Pałkę. Autorem libretta, tekstów i
pomysłodawcą utworu jest Tadeusz Adamski. Międzyuczelnianym Chórem Akademickim
PRO PACE oraz Orkiestrą Symfoniczną Archi Dello Spirito Sancto pod
kierownictwem Wojciecha Walczaka dyrygował Sławomir Leszczyński.
|